Hakukoneoptimointi on tehokas keino verkkosivujen näkyvyyden kehittämiseen
Jos yrityksen verkkosivujen halutaan löytyvän netistä, hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) on tämän näkyvyyden kulmakivi. Hyvällä hakukoneoptimoinnilla sivusto voidaan nostaa kohti hakutulosten parhaita paikkoja yritykselle tärkeillä avainsanoilla ja näin tavoittaa yrityksen kohdeyleisö.
Tässä artikkelissa pureudumme syvemmälle hakukoneoptimoinnin maailmaan ja jaamme vinkkejä, jotka auttavat sinua saavuttamaan parhaat hakukonetulokset.
1. Avainsanat ovat hakukoneoptimoinnin sydän
Voidaan sanoa, että hakukoneoptimoinnissa kaikki pyörii avainsanojen ympärillä. Kun joku tekee haun vaikkapa Googlessa, Googlen algoritmi katsoo mitä käyttäjä on kirjoittanut hakukenttään, ja pyrkii sen perusteella arvioimaan, mikä on haun tarkoitus, eli mitä käyttäjä haluaisi näillä avainsanoilla löytää.
Tämän jälkeen Google etsii tietokannastaan sivuja ja sisältöjä, jotka parhaiten vastaavat tätä hakutarkoitusta, asettaa ne järjestykseen ja tarjoaa nämä hakutulokset hakijalle.
Juuri tästä syystä hakukoneoptimointi alkaa perusteellisella avainsanatutkimuksella. Jotta sinulla on hyvät mahdollisuudet saada näkyvyyttä haluamillasi avainsanoilla, sinun pitää ymmärtää, mitä ihmiset haluavat niillä avainsanoilla löytää, ja tarjota heille juuri sellaista sisältöä.
2. Hakukoneet suosivat laadukasta sisältöä
Markkinoijien keskuudessa toistellaan usein vanhaa viisautta ”Content is king”, eli ”Sisältö on kuningas”. Tämä on erityisen totta hakukoneoptimoinnissa.
Hakukoneet haluavat tarjota käyttäjilleen hakutuloksia, jotka ovat kiinnostavia, laadukkaita ja vastaavat sitä, mitä käyttäjä haluaa löytää. Jos sivujesi sisältö ei vastaa näitä kriteereitä, ei sillä ole realistisia mahdollisuuksia saada hakukonenäkyvyyttä.
Sivujesi sisällöistä kannattaa pyrkiä tekemään mahdollisimman kattavat ja laadukkaat. Kattavan sisällön ei välttämättä tarvitse olla 1000 sanaa tekstiä, vaan tärkeintä on, että tarjoat kattavasti sitä, mitä avainsanalla haetaan.
Esimerkiksi jos joku hakee Googlesta termillä ”myytävät asunnot Helsingissä”, Google tarjoaa hakutuloksissa sivuja, joille on listattu suuri määrä Helsingissä myynnissä olevia asuntoja. Tällä avainsanalla ei siis kannattaisi tavoitella näkyvyyttä pitkälle blogitekstille tai sivulle, johon olisi listattu vain muutama myytävä asunto, koska ne eivät riittävästi vastaisi hakutarkoitusta.
Kannattaa myös muistaa, että yksi tärkeä kriteeri, jolla hakukoneet arvioivat sisältöjä, on sisältöjen tuoreus ja ajankohtaisuus. Siksi sisältöjäsi kannattaa säännöllisesti päivittää.
3. Responsiivinen suunnittelu ja käyttäjäystävällisyys
Kuten sanottua, hakukoneet haluavat tarjota käyttäjilleen hakutuloksia, joiden parissa parissa he viihtyvät ja jotka hyödyttävät heitä. Siksi sivujen käyttäjäystävällisyys on todella tärkeää.
Tämä korostuu erityisesti mobiililaitteilla, joilla nykyään tehdään yhä suurempi osa kaikesta netinkäytöstä. Mobiililaitteita varten verkkosivuista pitää suunnitella responsiiviset.
Responsiivinen suunnittelu tarkoittaa sitä, että sivut skaalautuvat automaattisesti erikokoisille ruuduille, jotta sivuja on mukava käyttää kaikenkokoisilla laitteilla.
Esimerkiksi Google arvioi nykyään sivustojen laadun ensisijaisesti sivun mobiiliversion perusteella, joten sivustosi on välttämätöntä olla mobiiliystävällinen, jos haluat saada näkyvyyttä.
4. Nopea latausaika on osa hyvää käyttökokemusta
Tärkeä osa sivuston käytettävyyttä on se, kuinka nopeasti sivut latautuvat kävijälle ja kuinka nopeasti sivun eri toiminnallisuudet toimivat. Sivuston nopeus on siksi tärkeää kahdestakin syystä:
Ensinnäkin kävijät eivät viihdy sivuilla, jotka eivät toimi kunnolla. Ihmiset ovat kiireisiä, ja haluavat asioiden tapahtuvan nopeasti. Jos sivusi latautuu kävijälle liian hitaasti, tämä lähtee nopeasti pois ja kääntyy mieluummin kilpailijasi puoleen.
Toisekseen kaikki hakukoneet suosivat nopeita sivuja, koska niiden käyttäjäkokemus on parempi. Jos kaksi sivua ovat muutoin identtiset, mutta toinen latautuu paljon nopeammin, nopeampi sivu on aina se, jota hakukoneet tarjoavat hakutuloksissa.
5. Korkealaatuiset linkit toimivat suosituksina
Olennainen osa hakukoneoptimointia ovat sivuston sisäiset ja ulkoiset linkit. Sisäiset linkit ovat nimensä mukaisesti linkityksiä yhdeltä sivustosi alasivulta toiselle. Niiden tarkoituksena on auttaa kävijöitä ja hakukoneita navigoimaan sivuillasi ja kertoa, mikä sivuillasi on tärkeää.
Ulkoiset linkit eli backlinkit taas ovat linkkejä muilta sivustoilta sinun sivuillesi. Jokainen luotettavalta sivustolta tuleva ulkoinen linkki toimii hakukoneille suosituksena, että sivuasi kannattaa tarjota hakutuloksissa. Sivuillesi johtavat backlinkit ovat yksi kaikkein tärkeimpiä osia hakukoneoptimointia.
Mihin backlinkkien teho sitten perustuu?
Niiden logiikka on varsin yksinkertainen: Jos muut sivustot haluavat linkittää sinun sisältöihisi, näiden sivustojen täytyy selvästikin kokea, että sisältösi on laadukasta ja kiinnostavaa. Vastaavasti taas jos kukaan ei halua linkittää sisältöihisi, hakukoneet olettavat, etteivät sisältösi liene kovin hyödyllisiä.
Yhteenveto hakukoneoptimoinnista
Hakukoneoptimointi vaatii sitoutumista ja aktiivista päivittämistä, mutta sen tuomat hyödyt ovat merkittäviä. Panosta laadukkaaseen sisältöön, optimoi sivuston tekniset elementit ja houkuttele laadukkaita backlinkkejä.
Hakukoneoptimointi on digitaalisen markkinoinnin keskiössä, ja sen avulla voit erottua kilpailusta ja saavuttaa verkkosivujesi täyden potentiaalin. Älä pelkää kokeilla uusia strategioita ja seuraa tuloksia, sillä hakukoneet rakastavat jatkuvaa kehitystä.